Espanjanleiri "Calella"

08.10.2018

Salon Uimareiden 23 uimaria ja kolme valmentajaa lähtivät Espanjan uintileirille syksyisenä aamuna 8.10. klo 9.00. Tässä blogissa julkaistaan uimareiden leiripäiväkirjaa joka päivältä, valmentajien kommentteja sekä kuvia leirin tunnelmista.

Maanantai 8.10 Ensimmäinen päivä

Wiljamin mietteet leiristä

Kuvagalleria

Ulkomaan leirin tavoitteena on harjoitella kovempaa kuin mitä Salossa pystymme sekä tuottamaan uimareille unohtumattomia kokemuksia. Leirit ovat hieno oppimiskokemus päästä kokeilemaan huippu-urheilijan elämää niin fyysisesti kuin henkisesti.

Ensimmäinen päivä oli matkustuspäivä ja missään nimessä se ei ollut kevyimmästä päästä. Uimareilla oli paljon uutta opittavaa ja uusia kokemuksia. Saimme kuitenkin majoituttua hyvin hotellille sekä pääsimme tutustumaan uima-altaaseen tähtien tuikkeessa. Uskon että leiristä tulee erittäin hyvä ja uimarit muistavat leirin vielä vuosienkin päästä. Meillä on erittäin hieno porukka kasassa täällä etelän lämpöisen auringon alla.

Uimareiden Blogi

Aamulla aikaisin kaikki saapuivat kylmissään farmoksen tontille odottelemaan bussia. Valmentajien mieliksi otimme parit ryhmäkuvat ja sitten bussi saapuikin jo paikalle. Kaikki rynnivät viemään matkalaukkuja ja bussiin varaamaan hyvät paikat.

Bussimatka sujui mukavasti musiikkia kuunnellessa ja jutustelessa muiden kanssa.

Vihdoin saavuimme lentokentälle. Pääsimme laukkujen kanssa sisään josta seurasi pieni odottelu matkalaukkujen tunnistuslappujen ja lippujen työstämisessä, kun kaikki olivat saaneet liput ja lappunsa oli aika viedä ruumamatkalaukut. Tämän jälkeen menimme syömään ruokaa, jonka jälkeen oli turvatarkastus. Sitten sai käydä kaupassa ja jutella kavereiden kanssa. Emme ehtineet odottaa kuin 30min kun tuli aika nousta koneeseen.

Matkalla Espanjaan lentokoneessa pelattiin korttia, kuunneltiin musiikkia ja syötiin. Kun saavuimme Espanjaan haimme matkalaukut jonka jälkeen menimme ulos bussin luo. Suurin osa meistä meni ahtaaseen bussiin, johon eivät melkein mahtuneet edes matkalaukut. Pari tyyppiä meistä meni pikku bussilla. Muuten meillä on mennyt hyvin matka. Kun saavuimme hotellille, #pystynen69 antoi meille kortit ja eväspussit, jonka jälkeen pääsimme majoittumaan huoneisiimme. Huoneissa hauskaa oli, että kaikkien uimareiden parvekkeet olivat vierekkäin, mutta valmentajien ja vanhempien toisella puolella. Majoittumisen jälkeen menimme ostamaan vettä, jonka jälkeen menimme harkkoihin, jossa emme vetäneet mitään rankkaa. Harkkojen loputtua pääsimme hotelliin syömään ja nukkumaan. Pidimme myös pienen kokouksen. (Diana, Sonja, Roope ja Joona)

Tiistai 9.10 Toinen päivä

Uimareiden Blogi

Heräsimme kaikki kuudelta (tai sen jälkeen). Kello 6.30 söimme kylmän aamupalan ja sen jälkeen 7.00 alkoi päivän ekat harkat jotka kestivät kaksi tuntia. Harkkojen jälkeen kävimme viemässä kamat pois ja menimme syömään kunnollisen aamupalan. Kun olimme syöneet hyvän aamupalan, oli aika levätä. Lepääminen toi joillekin hieman ongelmia sillä olimme innoissamme esimerkiksi hotellilla sijaitsevasta uima-altaasta. Sen jälkeen kun olimme levänneet hetken Wiljam laittoi viestiä, että sinne saa mennä uimaan. Jotta emme palaisi, meidän piti myös muistaa laittaa aurinkorasvaa. Uimme uima-altaalla noin 45 minuuttia, ja sen jälkeen oli jälleen ruoka. Valmentajat antoivat pienen vinkin, että ei kannattaisi syödä paljon rasvaista ja sokerista ruokaa, koska luvassa oli kova harkka. Meillä oli noin tunti aikaa sulatella ruokaa, jonka jälkeen piti mennä uima-altaalle. Harkoissa uimme ensin alkuverran ja sen jälkeen muuta lihaksia lämmittävää. Sen jälkeen oli kovan sarjan vuoro. Meille ei kerrottu kuinka paljon uimme, mutta sen me tiesimme että tulemme uimaan monta. Ensin uimme kaikki vaparia ja sen jälkeen uimme niitä lajeja mitkä meille määrättiin. Lopuksi verrasimme happoja pois. Harkkojen jälkeen piti mennä kauppaan ostamaan evästä ja syödä ne. Meillä oli noin tunti vapaata lepoa, ja sen jälkeen kokoonnuimme aulassa 17.30 juttelu tuokiolle, jossa keskustelimme leiristämme, ja mitä haluaisimme tehdä sen aikana. Suunnittelimme matkoja mm. rannalle ja ostoskeskukseen. Sen jälkeen meillä oli taas vapaa-aikaa. 19.30 meillä alkoi päivällinen, joka oli myös päivämme viimeinen ateriamme. Päivällisen aikana ulkona alkoi sataa ja ukkostaa rajusti. 21.00 alkoi hiljaisuus. (Aku, Henry ja Kerttu)

Keskiviikko 10.10 kolmas päivä

Uimarien Blogi

Heräsimme aamulla 6.00. Tavarat oli pakattava valmiiksi seuraavaa treeniä varten. Söimme kevyen aamupalan ja lähdimme kohti uima-allasta. Ulkona tihutti. Vaihdoimme uikkarit ja kävimme altaalla treeniohjelman läpi. Altaan vesi oli kylmää. Meillä oli vesi- ja jalkavoimaa. Siellä salamoi, ja osa toivoi, että treenit perutaan sen takia. Toiset taas toivoi, että ukkonen vain loppuisi eikä treenejä jouduttaisi lopettamaan. Onneksi ei tarvinnut lopettaa. Harkat eivät olleet kovin rankat. Kun lähdimme hotellille ulkona satoi kaatamalla. Osa pojista otti paidan pois ja meni vain shortseilla hotellille. Vaatteet olivat yhtä märät kuin uikkarit.

Kun pääsimme pois sateesta, menimme syömään kunnollisen aamupalan. Aamupalan jälkeen oli lepoa ja piti olla hiljaa. Levon jälkeen oli vuorossa taas ruoka. Ruuan jälkeen lähdimme uimaan. Uimassa oli MK-sarja (maksimi kestävyys). Se oli hiukan rankka. 17.30 sai lähteä Wiljamin kanssa kaupoille, rannalle ottamaan kuvia ja shoppailemaan. Sitä ennen piti syödä ja levittää märät uimatavarat kuivumaan. Kävimme jokaisessa krääsä kaupassa, mitä koko alueella oli! Sitten kävelimme rannalle. Rannalla oli tosi isot aallot. Suurimman osan housut tulivat läpimäriksi, koska aaltoihin kaatui helposti. Otimme PALJON kuvia. Kun lähdimme huomasimme kellon olevan niin paljon, että myöhästyimme melkein kokouksesta. Siellä käytiin läpi leirin sääntöjä. Kun olimme kuunnelleet, me juoksimme syömään. Syömisen jälkeen oli 1h vapaa-aikaa. 21.00 piti olla hiljaa ja ainakin yrittää nukkua. (Alisa, Viivi, Essi, Malva)

Torstai 11.10 kolmas päivä

Uimareiden blogi

Heräämisen jälkeen me menimme syömään kylmää ruokaa. Syömisen jälkeen me lähdimme kävelemään altaalle päin. Altailla oli hapotustreeni. Kovien harkkojen jälkeen menimme syömään lämmintä ruokaa. Sen jälkeen kun vatsa oli täynnä, lähdimme rannalle. Olimme siellä pari tuntia, ja rannalla oli kovat aallot. Lähdimme takaisin hotellille. Sen jälkeen menimme syömään ja sieltä menimme treeneihin. Treenien jälkeen oli huilia muutaman tunnin ajan. Huilin jälkeen menimme syömään. Illalla oli vielä luvassa tietovisa, jonka jälkeen kaikki meni ilta toimille ja nukkumaan. (Kalle, Miika, Nuutti ja Matias).

Perjantai 12.10 neljäs päivä

Heräsimme 6.00. Menimme herättyämme syömään ensimmäisen aamupalan. Lähdimme aamupalan syötyä kävelemään altaille. Uimme pitkää matkaa. Uituamme pakkasimme kamat ja lähdimme takaisin hotellille syömään toisen aamupalan. Aamupalan jälkeen sai levätä tai lähteä kauppoihin ostelemaan tuliaisia. Ennen toisia harkkoja kävimme syömässä lounasta. Sitten tuli pian taas aika mennä veteen. 2-ryhmäläiset (ja Henry) eivät osallistuneet, koska he menivät kylpylään rentoutumaan. 1-ryhmäläiset uivat sillä aikaa aika kovan sarjan. Toisten harkkojen jälkeen söimme välipalaa ja teimme huoltavan. Huoltavan jälkeen menimme syömään ja syömisen jälkeen aika nopeasti nukkumaan. (Roosa, Kia ja Vilma)

Lauantai 13.10 viides päivä

Uimareiden blogi

Lauantai päivä alkoi, kun puhelimeni herätyskello soi. En jaksanut ottaa sitä ihan heti pois päältä, joten se oli soimassa muutaman minuutin, kunnes huonekaverini olivat muistuttaneet minua laittamaan sen pois päältä. Sitten nousimme sängyistä ja rupesimme etsimään uintikamoja, mikä oli siinä vaiheessa tullut jo rutiiniksi. Menimme hakemaan evästä ja suuntasimme altaalle. Ulkona oli pimeää niinkuin aina aamuisin on ollut. Oli hieman kylmä tuuli, ja kuulokkeistani soi musiikkia. Laitoin uintikamat päälle ja suuntasin altaan reunalle. Tomppa selitti aamun harjoituksen, jonka jälkeen tuli päivän vaikein hetki "altaaseen hyppääminen". Tosin siinä minun pikkuveljeni Aleksander auttoi, työntämällä minut veteen. Aamuharkka meni nopeasti ohi ja pian olin jo istumassa aamupalalla ja juomassa lämmintä kahvia. Sitten oli lepoaika. Nukuin sen melkein kokonaan niinkuin aina, ja suuntasin lounaalle. Lounaan jälkeen oli toinen harjoitus, tosin sekin meni aika nopeasti. Sen jälkeen lähdimme kaupungille. Me kävelimme ahtaita Espanjalaisia katuja pitkin ja kävimme kaupoissa. Samalla Wiljam ilmoitti, että huomenna on karkkipäivä ja saa ostaa herkkuja jonkun verran. Kävimme sitten paluu matkalla ruokakaupassa. Kun saavuimme hotellille meillä oli tunnin venyttely, jonka jälkeen oli iltapala. Näin meni vielä yksi päivä. (Egor (ja Aleksander))

Wiljamin lisäys

Lauantain ilta harjoituksissa tapahtui kummia, kun kesken kovan sarjan yhtäkkiä vesi loiskahti. Aivan Egorin pään vierestä lensi tuntematon esine melkein pystysuoraan taivaalta alas päin. Hetken selvittelyn jälkeen selvisi, että se oli linnunmuna. Voitte kuvitella, että sitä ihmeteltiin. Munan kuoret makasivat altaan pohjalla, ja mitä villeimpiä teorioita kuultiin, mistä muna oli tupsahtanut. Oliko lintu muninut sen taivaalta? Parvekkaan lounastelijat heittäneet reilun 50m? Vaiko trombi lennättänyt mereltä? Vastausta emme ehkä ikinä tule tietämään, mutta oli kyllä kummaa.

Sunnuntai 14.10 kuudes päivä

Uimarien blogi

Heräsimme 6:00 ja "pirteinä" kävelimme kohti aamupalaa. Sen jälkeen lähdimme uima-altaalle, jossa uimme "happomätön". Harkkojen jälkeen menimme uudestaan aamupalalle, ja sen jälkeen lähdimme kauppaan ostamaan sipsejä ja limua "kohtuudella". Sitten menimme takaisin hotellille. Kuuntelimme musiikkia ja söimme herkkuja. Nukuimme hetken, kun muut menivät rannalle. Seuraavaksi menimme syömään lounasta, ja sitten matkamme kävi kohti viimeisiä reenejä, jossa Vertin mielestä tuomarointi oli hyvin epäreilua. Harjoitusten jälkeen meillä oli mahdollisuus mennä kylpylään ja Mäkkäriin tai BK:hon (Burger King), mutta me kaksi menimme pakkaamaan hotellille tavaroita ja syömään sipsejä. Koitti jälleen ruoka ja leirin gaala-ilta. Sen jälkeen oli hieman vapaa-aikaa jonka käytimme jutteluun. Hiljaisuus alkoi tänään 22:30. (Sini, Vertti (ja Olli))

Wiljamin lisäys

Ilta reenissä kisailtiin "leikkimielisesti" (eli hampaat irvessä, niin kuin meillä on tapana) erilaisia viestejä. Viimeisenä viestinä oli tavoite saada SalU lakista mahdollisimman iso täyttämällä se vedellä. Tämä onnistuikin hienosti ja pariin lakkiin saatiin kylpijäkin sisään. Illan gaalaan kuului leiriläisten palkitsemisia. Kaikki uimarit olivat suorituneet hienosti leiristä ja olisivat palkinnon ansainneet, mutta muutama erityispalkinto jaettiin viestien voiton lisäksi.